9/3/12

HMΕΡΙΔΑ ΜΕ ΘΕΜΑ: «Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στην Α/θμια και Β/θμια Εκπ/ση σε κρίσιμο σταυροδρόμι: Προκλήσεις και προοπτικές»

 Με επιτυχία και μεγάλη συμμετοχή πραγματοποιήθηκε η Ημερίδα με θέμα «Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στην Α/θμια και Β/θμια Εκπ/ση σε κρίσιμο σταυροδρόμι: Προκλήσεις και προοπτικές», το Σάββατο 18 Φεβρουαρίου στο ΚΥΒΕ Περιστερίου που συνδιοργανώθηκε από την Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης “ΟΙΚΟ-ΛΟΓΙΚΗ”, τα τμήματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Α/θμιας και B/θμιας Γ’ Αθήνας, το Εργαστήριο Χημείας Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αθηνών και το Σύλλογο Ελλήνων Ωκεανογράφων. Στόχος της ημερίδας ήταν εν γένει η ενίσχυση του έργου των εκπαιδευτικών, και ειδικότερα η υποστήριξη των Προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.
Την παρακολούθησαν 71 εκπαιδευτικοί της Β/θμιας, 53 εκπαιδευτικοί Α/θμιας Εκπ/σης από τα σχολεία της Γ’ Αθήνας και πολίτες από την Αττική.
Στο προεδρείο ήταν η Βαλλιανάτου Ειρήνη Δρ. Βιολογίας, Συστηματικός Βοτανικός Φυτοκοινωνιολόγος και ο Πήλιουρας Παναγιώτης Δάσκαλος, Μαθηματικός, Δρ., Σχολικός Σύμβουλος.
Την έναρξη της ημερίδας έκανε ο Συντονιστής της “Οικο-λογικής” Δημήτρης Κούνδουρος. Στο χαιρετισμό εξήγησε τους λόγους που ώθησαν αυτόν και τα υπόλοιπα μέλη να ιδρύσουν την ΟΙΚΟ-ΛΟΓΙΚΗ. Στο ερώτημα γιατί μια ακόμη ΜΚΟ, τη στιγμή που υπάρχουν τόσες άλλες, είπε, ότι το θέμα της Εκπαίδευσης, μάλιστα της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, είναι τόσο επείγον, που απαιτείται η τοποθέτηση του σε άμεση προτεραιότητα από την πολιτεία, αλλά και η συστράτευση όλων όσων κατανοούν το πρόβλημα, για να σταματήσουν ένα, έστω, βήμα πριν το ανθρώπινο είδος ακολουθήσει την τύχη των μαμούθ, των δεινοσαύρων, των αμμωνιτών.
Αναφέρθηκε στους στόχους της ΜΚΟ “ΟΙΚΟ-ΛΟΓΙΚΗ”: “Με βάση το καταστατικό της έχει τους εξής βασικούς στόχους-σκοπούς: 1) Προστασία του φυσικού περιβάλλοντος με την ευρύτερη έννοια 2) Προώθηση της περιβαλλοντικής παιδείας νέων και ενηλίκων 3) Ανάπτυξη δράσεων για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής και η προώθηση των βιολογικών προϊόντων” και στις δράσεις της ΜΚΟ: “Θα υλοποιήσουμε μια σειρά καινοτόμων περιβαλλοντικών προγραμμάτων και εργαστηρίων καθώς και ημερίδες επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, σεμινάρια, συνέδρια, επιστημονικά συμπόσια κ.λπ.”.
Σχετικά με τα εκπαιδευτικά περιβαλλοντικά προγράμματα για νέους που σύντομα, μετά την έγκρισή τους από το υπουργείο η οποία έχει δρομολογηθεί, θα υλοποιηθούν στα σχολεία είπε πως θα είναι: “Η κλιματική αλλαγή από το παρελθόν, στο σήμερα και το αύριο”, “Ένας θησαυρός στα σκουπίδια μου, Μαθαίνω να διαχειρίζομαι τα απορρίμματα”, “Σενάρια για ένα Βιώσιμο μέλλον”, “Ο κρυμμένος θησαυρός της ελληνικής Βιοποικιλότητας”, “Το δάσος από το παρελθόν, στο σήμερα και το αύριο”, “Ενέργεια – Το κλειδί που ξεκλειδώνει το μέλλον”, επίσης προγράμματα σύνδεσης Περιβάλλοντος – Τέχνης – Λογοτεχνίας κ.ά.
ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ ΠΡΟΣΚΕΚΛΗΜΕΝΩΝ
Η αντιδήμαρχος Πολιτισμού Περιστερίου Μ. Τσιώτα-Μάρκου χαιρέτισε την ημερίδα λέγοντας: “Θεωρώ ότι η πρόσκληση που μου κάνατε είναι τιμητική, διότι οι ιδιαίτερες δράσεις περιβαλλοντικής εκπαίδευσης που αφορούν όλους εσάς τους εκπαιδευτικούς, που είστε ευαισθητοποιημένοι, είναι πολύ σημαντικές για τη σημερινή κοινωνία. Σε δύσκολες εποχές ξέρω πολύ καλά ότι το σημαντικότερο δεν είναι να μάθουν τα παιδιά μόνο γράμματα, είναι να μάθουν να διαχειρίζονται το μέλλον τους και αυτό θα το μάθουν και μέσα από την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Όσο σημαντικές είναι οι κοινωνικές δράσεις, σ’ αυτές τις δύσκολες εποχές, τόσο σημαντικές είναι και οι περιβαλλοντικές δράσεις και οι πρωτοβουλίες για τη σωτηρία της γης”.
Ο αντιδήμαρχος Αγίων Αναργύρων Ε. Στάθης ευχαρίστησε τους διοργανωτές για την πρόσκληση, μετέφερε τους χαιρετισμούς του δημάρχου Ν. Σαράντη, ευχήθηκε καλή επιτυχία στις εργασίες της ημερίδας, διότι όπως είπε ο κλάδος των εκπαιδευτικών έχει ανάγκη από ημερίδες που αφορούν στην περιβαλλοντική εκπαίδευση.
Ο αναπληρωτής προϊστάμενος Α/μιας Εκπαίδευσης Γ’ Αθήνας Αδ. Στάμος μετέφερε τους χαιρετισμούς της Διευθύντριας Α/μιας Εκπαίδευσης Γ. Ψαρρά, ευχήθηκε καλή επιτυχία στην ημερίδα και είπε: “Το καλύτερο πράγμα είναι η συνεργασία της εκπαιδευτικής κοινότητας με τους κοινωνικούς φορείς για να επιτευχθεί στο σύνολο αυτό που δεν μπορεί να επιτύχει η εκπαίδευση από μόνη της. Οι καινοτόμες δράσεις χρειάζονται στην εκπαίδευση, δίνουν άλλο “τόνο” και “γεύση” στη σχολική ζωή”. Ευχήθηκε την επίτευξη των στόχων της ΜΚΟ “ΟΙΚΟ-ΛΟΓΙΚΗ”.
Ο Γραμματέας της ΠΕΚΠΕ Π. Πήλιουρας αναφέρθηκε στους στόχους της ΠΕΚΠΕ, τόνισε την προσδοκία για συνεργασία με τη ΜΚΟ “ΟΙΚΟ-ΛΟΓΙΚΗ” και τόνισε: “Όσοι ασχολούμαστε με το περιβάλλον και την περιβαλλοντική εκπαίδευση έχουμε κάτι κοινό που μας συνδέει, την ανησυχία για όλα αυτά που συμβαίνουν στο περιβάλλον”. Επίσης επεσήμανε το σημαντικό ρόλο της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, “που φέρνει ψηλά αξίες πολύ σπουδαίες”, όπως είπε, τόσο για τους μαθητές όσο και για τους εκπαιδευτικούς.
Η Δρ. Βιολογίας Ε. Βαλλιανάτου κατά το σύντομο χαιρετισμό της ευχήθηκε καλή επιτυχία στην ημερίδα και επεσήμανε τη θέληση και την αγάπη των εκπαιδευτικών, που ασχολούνται με την περιβαλλοντική εκπαίδευση, για το περιβάλλον και την προσπάθεια που καταβάλλουν για να ευαισθητοποιήσουν τους μαθητές. Αναφέρθηκε στο Βοτανικό Κήπο του Πανεπιστημίου της Αθήνας, ο οποίος είναι ανοιχτός για επισκέψεις σχολείων καθώς και ότι μπορεί να προμηθεύσει δωρεάν τα σχολεία με σπόρους και φυτά για την οργάνωση σχολικού κήπου.
Η υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Α/μιας Ε. Νιάρχου ευχαρίστησε όλους όσους ανταποκρίθηκαν και παρευρέθηκαν στην ημερίδα. “Είναι πολύ σπουδαίο που η Α/μια και η Β/μια Εκπαίδευση ένωσαν τις δυνάμεις τους και σε συνεργασία με τη ΜΚΟ “ΟΙΚΟ-ΛΟΓΙΚΗ”, με το Εργαστήριο Χημείας του Πανεπιστημίου Αθηνών και με το Σύλλογο Ελλήνων Ωκεανογράφων, όλοι μαζί να μπορέσουμε να συμβάλλουμε ώστε να οργανώσουμε αυτή την ημερίδα με σκοπό να προωθήσουμε την περιβαλλοντική εκπαίδευση. Αυτός είναι και ο στόχος όλων των δράσεων και προγραμμάτων που υλοποιούνται στην Α/μια και Β/μια Εκπαίδευση, ώστε να έχουμε σχολεία με οργανωμένες μαθητικές κοινότητες. Οι μαθητές, οι Σύλλογοι Διδασκόντων, οι Σύλλογοι Γονέων, η Τοπική Κοινωνία, όλοι μαζί να προωθήσουμε την εκπαίδευση και την περιβαλλοντική εκπαίδευση”.
Η υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Β/μιας Γ. Πέζου ευχήθηκε καλή επιτυχία στην ημερίδα και επεσήμανε: “Πιστεύω ότι όλοι θα φύγουμε πιο πλούσιοι σε γνώσεις. Θα μάθουμε καινούρια και σημαντικά πράγματα”.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ
Ακολούθησαν 4 παρουσιάσεις. 
Η Διαχειρίστρια της “Οικο-λογικής” Σοφία Δημητρίου ανέπτυξε το θέμα: «ΟΙΚΟ-ΛΟΓΙΚΗ & Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στη Α/θμια και B/θμια Εκπ/ση το 2012». Τόνισε ότι απαιτείται ποιοτική και ποσοτική αναβάθμιση της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Όλη η σχολική κοινότητα πρέπει να προσπαθεί για ένα σχολείο που να προβάλει την ιδέα της αειφορίας.
Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση των μαθητών αλλά και των ενήλικων πολιτών αποτελεί ουσιαστικό μέρος της λύσης του προβλήματος που αντιμετωπίζει σήμερα η Ελλάδα. Μπορεί να ωθήσει στην πράσινη στροφή, στην οικονομία, στην εξοικονόμηση ενέργειας και πόρων, στην αξιοποίηση και επαναχρησιμοποίηση υλικών. Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση αποτέλεσε την πιο ριζοσπαστική παρέμβαση στο εκπαιδευτικό μας σύστημα τις περασμένες δεκαετίες. Τώρα ήρθε η ώρα για αλλαγή με νέες ιδέες και τεχνικές. Απαιτείται διαρκή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και όλων των εμπλεκομένων με την εκπαίδευση. Γνωριμία και εξοικείωση των εκπαιδευτικών με καινοτόμες προσεγγίσεις στα περιβαλλοντικά προβλήματα.
Ο Δημήτρης Κούνδουρος, γεωλόγος ανέπτυξε το θέμα: “Σενάρια για ένα βιώσιμο μέλλον (Earth System Analysis)” και συντόνισε αντίστοιχο εργαστήριο. Εξήγησε ότι τα προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης που έχουν επίκεντρο την ESΑ, έχουν σαν βασική στόχευση την κατανόηση από τους μαθητές ότι τα οικολογικά προβλήματα είναι σύνθετα και αλληλοεξαρτώμενα, απαιτούν δε την κατανόηση των σχέσεων που συνδέουν διαφορετικά γνωστικά πεδία που διδάσκονται στο σχολείο. Στο εργαστήριο συμμετείχαν 35 εκπαιδευτικοί και προσπάθησαν να ανακαλύψουν πώς κάθε γεγονός, προερχόμενο από φυσικά ή ανθρωπογενή αίτια, έχει αποτελέσματα που επηρεάζει πολλαπλά τις διάφορες «σφαίρες» του Συστήματος Γη.
Ο Θοδωρής Ορεινός, βιολόγος, σχολικός σύμβουλος, παρουσίασε το θέμα «Το project στην περιβαλλοντική εκπαίδευση». Ανέπτυξε με πολύ κατανοητό τρόπο τις Ερευνητικές εργασίες της Α’ Λυκείου και τις προσάρμοσε σε όλες τις τάξεις της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Στο εργαστήριο που ακολούθησε συμμετείχαν με πολύ κέφι και δημιουργικότητα περίπου 35 εκπαιδευτικοί. Συζήτησε τις πρακτικές εφαρμογής τους και την εκπαιδευτική καινοτομία με κυρίαρχα στοιχεία την ενεργό εμπλοκή, τη βιωματική γνώση τη συνεργασία και την επικοινωνία (εντός μικρών ομάδων).
Ο Μάνος Δασενάκης, Καθηγητής Χημείας Περιβάλλοντος – Χημικής Ωκεανογραφίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, μίλησε για τη θάλασσα στην περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Τόνισε την ανάγκη για διαρκή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε θέματα που αφορούν την περιβαλλοντική εκπαίδευση, μίλησε για την ωκεανογραφία και για το Θαλάσσιο Περιβάλλον στα Προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και στη συνέχεια σε εργαστήριο 37 εκπαιδευτικών παρουσίασε πειράματα χημείας.
Στη διοργάνωση της ημερίδας συμμετείχαν ενεργά οι Υπεύθυνες Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Νιάρχου Ελένη, Υπεύθυνη Π.Ε. Α/θμιας Γ’ Αθήνας και Πέζου Γεωργία, Υπεύθυνη Π.Ε. Β/θμιας Γ’ Αθήνας.
Την γραμματειακή στήριξη είχαν τα μέλη της Οικο-λογικής Κων/να Θεοδωροπούλου (γραφίστρια στο 2ο ΕΠΑΛ Περιστερίου) και ο Γεώργιος Χριστόπουλος (δάσκαλος στο Περιστέρι) και η φίλη της ΟΙΚΟ-λογικης Μαίρη Κορδολέμη.

Δεν υπάρχουν σχόλια: